tag:blogger.com,1999:blog-26784400.post2673389526878443742..comments2018-12-04T07:58:57.877+01:00Comments on Agera regionalt: Busskonkurrens kan göra Skåne rundareMalte Lewanhttp://www.blogger.com/profile/12056879773575451722noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-26784400.post-13046237855194707492009-02-20T23:32:00.000+01:002009-02-20T23:32:00.000+01:00Obekväma tider = få resande = olönsamt = inga priv...Obekväma tider = få resande = olönsamt = inga privata bussar. Privata bussar kommer köra när det är lönsamt, inte annars. Det är naivt att tro att "marknaden" kommer lösa problemen som länstrafiken har. Man plockar russinen ur kakan och skiter i resten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26784400.post-62699045685776737722009-01-13T08:13:00.000+01:002009-01-13T08:13:00.000+01:00Fast det finns ett problem med det här upplägget. ...Fast det finns ett problem med det här upplägget. Idag subventionerar skattebetalarna Skånetrafiken med c:a en miljard kronor, eller med en tredjedel av den faktiska kostnaden. Endast ett fåtal busslinjer går med vinst, en vinst som används för att finansiera olönsamma linjer. Om privata bussbolag får fri etableringsrätt utan skattesubventioner kommer de enbart etablera sig på lönsamma linjer, och på så sätt urholka de enda egna intäkter Skånetrafiken får, utan att ta ansvar för kollektivtrafiken på olönsamma linjer. Mindre intäkter för Skånetrafiken leder till följande val:<BR/>1) Höj skatten så att Skånetrafiken kan kompensera för inkomstbortfallet<BR/>2) Höj biljettpriserna så att Skånetrafiken kan kompensera för inkomstbortfallet<BR/>3) Lägg ner de mest olönsamma linjerna, så att Skånetrafiken kan behålla de nuvarande biljettpriserna eller skattesubventioneringsnivån.<BR/>Vilket väljer du?Thomas Nhttps://www.blogger.com/profile/04683208573513612393noreply@blogger.com