tisdag, juli 29, 2008

Nattåg Lund-Köpenhamn från 2010

Citytunneln [blir] klar ett halvår tidigare än beräknat (Sydsvenskan 2008-07-04). Första turen äger rum 12 december 2010. Det är mycket goda nyheter. Inte minst för lundabor.

Rapporteringen i skånska media om Öresundsbron har från start ignorerat Lund. När bron först kom fanns det inga direkttåg alls till Köpenhamn. Lokala media skrev inget om detta. Att Malmö skulle få (och fick) en tur var tjugonde minut nämndes däremot i nu och nedan. Man svalde Öresundskonsortiets pressmeddelanden okritiskt.

Efter några år fick Lund direkttåg. Det var inte intressant i tidningarna. Tågen stannade i ca 15 minuter i Malmö. Ingen tycktes veta varför (det var för att det tar mer tid att byta riktning än man tror och de skulle alla kopplas annorlunda). Nu plötsligt stannar tågen regelmässigt bara tio minuter i Malmö. Jag har inte läst något om denna förbättring. Det har bara "hänt". Lund är ointressant i bilden av Lunds kommunikationer i Öreundsregionen.

Till det kan man lägga att det inte finns natttåg eller nattbussar mellan Malmö och Lund efter kl 01 (utom festbussarna fredag och lördag). Sista tåget från Malmö till Lund på söndagar är kl 2321 (jo, det är sant). Efter det blir det mjölkabussen 130 (direktbussen 171 går inte alls på söndagar) och den går från Värnhemstorget som ligger någon kilometer från centralen. Så på med promenadskorna och sedan fram med romanen.

Eftersom ingen annan bryr sig om Lund i de här sammanhangen har jag tagit reda på lite. Informationen kommer från Skånetrafiken. Det presenteras här och jag är rädd att jag i princip är först med nyheten om vad som händer efter Citytunneln.

Jag ställde frågor beträffande nattrafiken till Sydsvenskans "chat" idag "Vi kan inte svära oss fria från störningar" (Sydsvenskans webb 2008-08-01), men man valde att istället prioritera frågor om AC och bagage bl a (men det var en del intressanta frågor också, så kolla in), så mina frågor kom inte med. Vilket ytterligare förstärker bilden av att frågor om Lunds position i Skånes kollektivtrafik sorteras bort för att det anses mindre intressant. Innehållet i detta inlägg är således vad jag vet fortfrande unikt här. Nu sätter vi igång.

Först, det är på förhand inte självklart att Lund får nämnvärt bättre förbindelser med Köpenhamn med Citytunneln. Tågen kunde stannat och fortsatt kopplas om för att ändra antalet vagnar för att anpassas till en annan trafik. Så sker på vissa andra skånska orter när tåg t ex ska lämna Skåne. Men som tur är kommer man inte vilja ta upp den tiden på Malmö central i onödan. Så vi får genomgående tåg som inte behöver stanna mer än på vilken station annan som helst. Hurra.

Restiden Malmö-Köpenhamn blir bara tre minuter kortare med Citytunneln. Men då ingår två nya stopp på Triangeln och Hyllie (vilket många kommer att ha glädje av). Eftersom tågen inte behöver vändas i Malmö tjänar man ytterligare ca 7 minuter vilket gör att restiden Lund-Köpenhamn med Citytunneln jämfört med kontinentalbanan blir 10 minuter kortare. Restiden kortas från dagens ca 60 minuter till ca 50 minuter och det är 20 minuter mindre tågtid om du reser till Köpenhamn fram och tillbaka en dag. Najs.

När jag reser till och från Köpenhamn har jag också ett helvete med att komma på var i tåget man ska sitta. Ibland - inte alltid - så går inte alla vagnar hela vägen. Det går väl intellektuellt att räkna ut i vilken ände man borde sitta för att vara säker (jag är så dålig på sånt där - jag vet att för många är det självklart och omedelbart). Men ofta är det ju helt förspillt för alla vagnar går ändå hela vägen. Istället får man räkna med att bli överraskad då och då.

Dessutom är jag sällan säker på att jag sitter tillräckligt mycket åt rätt ände. Jag vet inte om det går att se i vagnarna. I så fall är det inte mer allmän kunskap än att ingen tipsat mig om det under flera år.

Med Citytunneln försvinner också detta meck. Tåget kör ju som sagt bara igenom.

Nattrafiken då? Inget är tydligen ännu bestämt. Men anledningen till att inte tågen går vidare till Lund är att man inte med befintlig personal och tidtabell klarar av en säckstation mitt i natten. Visst kunde man klämma in Lund i en ny tabell, men då skulle tågen mellan Malmö och Köpenhamn inte kunna gå som i dag (Malmö är ju alltid viktigast eller hur?).

Så det är trots allt ganska säkert att vi får se en fortsättning av nattågen över Öresund ända fram till Lund efter Citytunnelns tillkomst. Och det ligger hyfsat nära till hands att Helsingborg, Kristianstad och kanske Ystad står på tur för denna trafik. Men då börjar det förstås kosta fordon och förare – ingenting är bestämt ännu.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Byen hedder København, ikke Köpenhamn, - det er en forsvenskning, og som bekendt fik I jo ikke Sjælland dengang ;0).

citydweller sa...

Lustigt
...på sitt sätt.

Också jag ställde en fråga om Lund, och inte heller den verkade intressant för moderatorn som väl antagligen satt i SDS-huset på Segevång.

Malte Lewan Neelsen sa...

Nu hänger jag inte med, anonym. Om du syftar på 1658 så fick vi ingenting alls. Vårt territorium överfördes till en annan statsmakt efter ett krig; det var vad som hände.

Beträffande den danska huvudstaden så heter den på gammal östdanska (skånska) Kjøvenhámm. Men jag använder ofta försvenskade ortnamn när jag i övrigt skriver på svenska. Det är inte givet att man gör så, det medges villigt.

Anonym sa...

Hej igen

Det vil jeg gerne undskylde Malte (forlöre eller er det ursäkta?). Det var dumt sagt. Jeg er bare blevet meget interesseret i at læse om den fælles (gemensame)dansk/skånsk/svenske historie/a og om begivenhederne i 1658. Når det kommer til forsvenskningen skærer det mig lidt i hjertet, selvom jeg ikke er nogen nationalist (inte alls), og selvom det er mange år siden/sedan! Jeg kunne som dansker nok godt tænke mig at man i Sverige havde en større forståelse for at de skånske bynavne også har haft et andet navn engang. I stedet er det som om byerne i Skåne aldrig har båret andre navne end deres rigssvenske, hvilket udfra det jeg har læst, er fejlagtigt. Fx var et historisk område for det danske rige Sct. Libers høj ved Lund. Dette blev ændret til Lerbäckshög, og har desuden ingen mindesmærker over betydningen i dansk historie. Det kunne være bra hvis man på byernes wikipedia-artikel fx havde deres gamle skånske (eller var skånsk ikke dansk?) navne med, som man gør med de tyske byer i Sydslesvig, der også i mange år historisk hørte til Danmark. Og herudover hedder vores hovedstad kun Köpenhamn så snart man er kommet øst for sundet. Ved ikke hvorfor og om det er mig, den er gal med, men når jeg tænker over det virker det lidt ydmygende på et eller andet sätt/måde.

Vil dog sige at jeg synes, du gør et fantatisk arbejde, at dine artikler er meget spændende og at jeg læser dem med stor interesse. Desuden erklærer jeg mig enig i stort set alt, hvad du skriver (af det jeg har læst i hvert fald). For dig er historien ikke bare ligegyldig og det burde den ikke være for nogen af os. Håber en dag at der ikke vil være nogen grænse imellem Danmark og Sverige i det hele taget (Skåne indbefattet).
;0)

Anonym sa...

Og nu bliver jeg lige nødt til at nævne en anden ting, der var lidt ydmygende at se som dansker. Et indslag i en nyhedsudsendelse på SVT om Roskildefreden. Her var fokus ikke på hvad Danmark tabte, men på at Sverige kunne have fået hele Danmark, hvis det ikke var fordi stormagterne ville have et internationalt Øresund. Ved ikke om nogen svensker, der læser dette kan se, at det kan virke lidt krænkende på en dansker. Som om det irriterende bare var, at Sverige ikke fik det hele.

Med venlig hilsen

Krille sa...

Det finns ju även bussar som går mellan Malmö-Köpenhamn Gråhundbuss
linje 999 har för mig att den gick
från Lund tidigare men nu bara från Malmö.Den är billigare än tåget och den stannar på flera ställen i Malmö.Den går ca 1 gång i timmen från morgon till kväll.