torsdag, augusti 14, 2008

Svågertorp till Kastrup dyrast i Sverige?

I kommentarerna till artikeln "Resenär rasar över behandling på tåg" (Sydsvenskan 2008-08-14) kan man läsa ett inlägg av en kvinna, Cissi, som påpekar att det kostar 1730 kr i månaden att resa de tio minuterna från Svågertorp till Kastrup. Hon säger: "Ingenstans i Sverige kostar det så mycket för tio minuters pendling."

Det är ganska intressant. Som vanligt är det jättesvårt att ta reda på hur mycket av tågkostnaderna över Bron som kan förklaras genom Öresundsbroavgifterna. Skånetrafiken gör inte mycket för att förklara det. Som jag förstått det är det inte allt - kanske inte ens väldigt mycket - som kan skyllas på broavgifterna för tåg. Ännu en grej är att jag aldrig sett någon jämförelse på vad det kostar att resa med tåg på sträckor inom Skåne jämfört med över Öresundsbron. Det tycks inte intressera media heller.

Det kan t o m vara en bra idé för Skånetrafiken (regionen) att subventionera resor till Själland så att man får en prisneutralitet per km sträcka. Skånetrafiken subventioneras ändå grymt mycket (50 procent?), så det måste vara en berättigad diskussion hur man lägger de subventionerna.

"Cissi" skriver också att år "2000 när tåget/bron invigdes kostade ett pendlarkort 1250 kr. Det är dryga 50% ökning i pris på 8 år. Vet någon var ett månadskort med kollektiv trafiken ökat i samma takt?"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Uppsala - Arlanda 110:- (eller 130:- beroende på vilket tåg) för en 15 minuters resa är inte så lite det heller. Och där finns det inte ens en bro att åka över. Billigare att åka taxi om man är 3 pers som delar. Det är verkligen miljötänk det.

Men angående Öresundstrafiken så är det skandal att man får köra med så få tågsett, det borde ju finnas reglerat i avtalen hur många man måste använde vid olika tider.

Anonym sa...

Skånetrafiken är självfinansierad till 65%

Anonym sa...

Angående Öresundstrafiken så finns det bara ett ord. "SKANDAL"

Anonym sa...

Det kan inte regleras via avtal. Det finns i dagsläget 83 vagnar av typen X31 (Öresundståget) varav vagn 80-83 endast går mellan Göteborg och Karlskrona bl.a. Dessa får inte köra ner till skåne pga av avtalen.

Det ger 79 vagnsätt som körs till sydligare delarna av landet och dessa trafikerar allt från den danska sidan upp till Göteborg, Kalmar och Karlskrona. Många av dessa körs som multade enheter under högtrafik så det lämnar inte så många vagnar över till resten av trafiken. Det är med andra ord lite brist på vagnar i många tåglägen. Dessutom kan vi inte köra med fler än tre multade enheter på grund av längden på plattformarna, tyvärr.

Anonym sa...

Alla subventioner är av ondo och har man en gång börjat med sådana så blir man tvungen att fortsätta. Oheliga subventioner är bidragssamhällets dilemma. Tågtrafiken i fråga att skötas rationellt och i den tidigare budgivningen kom SJ till korta.
go