
Oavsett hur "svenska" resor genom något system favoriseras framför resor till Själland så återstår faktum att det tar knappt tre timmar till Göteborg och knappt en timme (bil eller tåg) till Köpenhamn. Detta är en avgörande skillnad. Hallandsåstunneln, klar 2012, kommer inte ändra alltför mycket på det.
Jag är svag för historiska regioner som dyker upp och blir moderna regioner. Ofta har regioner väldigt långa livsåldrar, betydligt längre än nationalstater. Blekinge, Bornholm, Halland och Skåne har tillsammans utgjort en delstat med egen lag i det medeltida Danmark. Den regionen har t o m under ett fåtal år (Olof II, 1140-42) varit en egen stat.
Kustpilen går upp i Halland och slutar sin färd där Halland tar slut, i Göteborg. Halland har i gammal folkkultur - som jag tror påverkar tänkande på många sätt än idag - oerhört mycket gemensamt med Skåne, faktiskt mer än Blekinge (och Småland). Är det då möjligt att se Skåne, Halland och Göteborg som en del av samma allians i en stor sydvästsvensk kustregion?
Nej. Tre timmars resa är tre timmars resa och är utanför vanliga människors pendeltänkande. Skåne är en naturlig region och däri ingår efter 2012 möjligen Laholm och Halmstad också. Falkenberg kan få substantiella anknytningar till Nordvästskåne så småningom. Men Göteborg är sin egen region. Det är en partner och en tillgång i sin relativa närhet - på samma sätt och avstånd som t ex "Trekantområdet" Vejle/Fredericia/Kolding på östra Jylland.
1 kommentar:
I disagree!
Skicka en kommentar