onsdag, september 27, 2006

Regionval med tja

Centern gick fram 0.55 % i regionvalet till 5.89 %. Det är tyvärr en framryckning som är mindre än i både riket och i min kommun. Det gav inga fler mandat alls utan centern stannar på nio mandat. Men alliansen tycks ta över makten tillsammans med miljöpartiet! Mycket positivt! Vi får avvakta med centerposter i regionen. Så hur gick det i valet för mig personligen?

Tja, vad ska man säga. Jag fick 21 röster i regionvalets Mellankrets. Det blev en femtedels procent, tjugofem gånger för lite för personvalströskeln. Jag hamnade någonstans mitt i den undre halvan av centerkandidaterna, på 20:e plats av 27. Med tanke på att det var med nöd och näppe jag överhuvudtaget fick bli kandidat (tack Johan!), eftersom jag inte är så känd i centerpatiet ännu, så kan det tyckas ok. Röstetalet är betydligt fler än mina stackars sex röster i kommunvalet. (Jag har inte tänkt på det tidigare att jag kanske mest ansetts som regionvalskandidat - därav skillnaden antar jag!) Det är ett knappt tjugotal röstande som jag aldrig träffat som upptäckt mig och kryssat mig, förhoppningsvis för mina åsikter. Det uppskattar jag!

Samtidigt är jag och Annette Linander de enda med en blogg bland kandidaterna. Än en gång har jag haft en tydlig profil och ett antal träffar på min hemsida och alltså ändå tyvärr hamnat på detta antal lätträknade kryss. Jag kan också fått röster för att jag var längst ner; i ett så stort urval människor vet man aldrig vad sistaplatsen kan ha för symbolisk betydelse för en eller annan väljare som annars inte känner till mig. Då kunde man förväntat sig att jag skulle gjort bättre i från mig. Om det sistnämnda nu alltså betyder något...

Praktiskt taget alla har fått kring 15 kryss och uppåt. Jag vet inte vilken den vanligaste förklaringen är till detta. De flesta är gamla centerrävar. Kanske bygger man upp ett litet lokalt väljarnätverk med åren, bl a hos vänner och grannar. Och höstar in dessa obligatoriska kryss varje val, jag vet inte. Eller kanske kör fler av mina medkandidater än jag tror små äkta personvalskampanjer i det lilla, bara inte på Internet. Kanske är det en kombination.

Nåja, detta dryga tjog kryss är i alla fall något litet att ta fasta på i nästa försök, om det blir något. Till skillnad från kommunvalet känns det som en början till något som kan växa under framtida val. Man får börja i det lilla. Tack för er som röstade! Varje kryss uppskattades!

Inga kommentarer: