söndag, oktober 01, 2006

Nordiska pridefestivaler och moralism

Pridefestivaler har blivit en del av marknadsföringen av europeiska städer. De är dessutom ett tecken på den tolerans som en stad har och som den kan vilja visa upp. Det hålls faktiskt inte så många i Norden. De fem huvudstäderna har förstås. Men också några andra städer. Umeå pride ägde rum 1 juli. Ett hundratal deltog i paraden. [Tillägg: och inte minst Göteborg har sin HBTQ-festival i maj/juni.] 30 juli-15 augusti fullkomligt översköljdes vi med reportage och förhandsartiklar i riksmedia om Stockholm Pride. Och visst, Stockholm Pride kan inte jämföras med de andra: 30 000 paraddeltagare och 350 000 åskådare!

En vecka efteråt, 12-20 augusti var det dags för Copenhagen Pride med beskedliga 600 deltagare men med 50 000 åskådare! Detta kunde synts mer i skånska tidningar. En månad senare hade vi 22-31 september Regnbågsfestivalen i Malmö. Igår, i själva paraden, var det trevliga 700 deltagare (men knappast lika många på gatorna som i Köpenhamn). [Tillägg: 2009 var det 900 deltagare i Regnbågsparaden. Och 70 000 firade Copenhagen Pride.]

Förutom att jag ser paraderna som uttryck för tolerans och frigörelse i allmänhet, hoppas jag bland hbt-grupperna finna allierade mot dagens sexuella nymoralism. Det kan gälla sexköpslagen, krav på porrfria hotell eller Näringslivets etiska råds (ERK) uttalanden om "könsdiskriminerande reklam". (Nu senast var det fullt påklädda individer av båda kön i samma situationer som fick kritik p g a de ansågs anspela på fel saker och, inte minst, satt i en säng; det har m a o gått över alla gränser.)

2 kommentarer:

Catrin Mattsson sa...

Hej!
Jag delar din uppfattning vad gäller pridefestivalernas betydelser och är för ökad tolerans och mångfald i samhället. Har självfallet röstat för möjlighetet för homsexuella att adoptera, gifta sig o s v i samband med olika Centerstämmor. Jag delar dock inte din uppfattning om sexköpslagen. Jag tycer att den är bra, och ser inte samma koppling som du tycks göra...
Ha det bra!
Mvh
Catrin Mattsson

Malte Lewan sa...

Hej Catrin, jag medger att kopplingen inte är självklar. Jag väljer att göra den här. Dessutom är jag bara någonstans mellan lätt negativ och ambivalant till lagen. Jag ser ändå dess tillkomst som ett uttryck för nymoralistiska vindar i samhället, oavsett dess eventuella förtjänster.

Och jag ser i sig bristen på debatt kring densamma som mycket dålig för samhället. Vi ska inte glömma att övriga 192 länder (inklusive de nordiska, även om det finns diskussioner) på jorden inte har en motsvarande sexköpslag. Sverige är unikt.