måndag, maj 08, 2006

AGs nyfunna matnationalism

2004 delade SSFD ut en skåneländsk flagga till AGs, dåvarande AG Favör, "för en total satsning på en skånsk profil inom livsmedelshandeln där de skånska regionala färgerna spelar en stor roll”. Deras huhållsutskick innehöll en konsekvent inriktning på lokalproducerad mat under namnet "skånsk". Skinksteken och bogrevbenen var "skånska" med skåneländska flaggor som markeringar. Det var då.

Idag plockar jag fram deras utskick och möts av sedvanlig svensk matnationalism: "AGs - Allt vårt färska svenska kött är styckat och packat i butiken". Köp "Prima svensk lagrad Prästost i bit." Stor svensk flagga på sidan tre. "För din skull, styckar, maler och packar vi allt vårt svenska kött." Köp "Färska svenska Oggrytbitar, Sjömansbigg, Stroganoff av oxytterlår". Och missa inte "Svensk Kruksallat".

Exakt samma varor som var "skånska" för ett och ett halvt år sedan är nu "svenska". Enda gången ordet "Skåne" får vara kvar är nog i namnet "Skånemejerier" - det har de inte gett sig på ännu. Samtliga skåneländska flaggor har försvunnit. Regional reklam med inriktning på lokalproduktion har utbytts mot matnationalism. Jag vet inte om någon matvara är dansk, men i så fall tycks AGs nu skämmas för det.

Jag skäms för AGs. En livsmedelskedja baserad i Skåne, mitt i en mångstatsregion.

Inga kommentarer: