söndag, november 13, 2011

HH-förbindelsen utan skam

Jag hittade följande informationsmeddelande från Region Skåne, Ett steg närmare fast HH-förbindelse (2011-11-11). Man närmar sig alltså att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør, vilket är bra. (Det är samtidigt en skam för Sveriges 1900- och 2000-talshistoria som helhet att den inte blivit byggd ännu, men det är en annan sak.)

I Region Skånes nyhetsbrev skriver man bland annat:
Regeringens beslut innebär att projektet HH-förbindelsen ska införlivas i den vanliga infrastrukturplaneringen och värderas som vilket annat projekt som helst. Skillnaden är att en framtida HH-förbindelsen sannolikt inte kommer att belasta den vanliga finansieringen utan precis som Öresundsbron betalas via brukaravgifter.
Idén som sådan låter ju till en början låter bra. Och det finns nog de som känner till svensk politik och vet med sig hur begränsade resurser svenska infrastrukturella myndigheter har. Det här låter som en rimlig lösning att flytta fram projektet och ändå kunna förverkliga det relativt snart.

Men fundera en stund: av logiska skäl, filosofiska skäl eller "rättviseskäl", varför ska just HH-förbindelsen, behandlas annorlunda? Är det fråga om lyxkonsumtion? Varför finns det en "skillnaden" när det gäller Öresundsbron och HH-förbindelsen å ena sidan och "vilket annat projekt som helst" å andra sidan? Skåningar betalar skatter, men ska bekosta stora infrastrukturella projekt själva?

Det finns inget svar. Utom att Skåne ligger längre från Stockholm, har mindre reellt politiskt inflytande och KAN behandlas sämre, här till och med riktigt dåligt. Det man kan göra och komma undan med, det gör man.

Inga kommentarer: