torsdag, oktober 26, 2006

Svenska Scoutförbundet centraliserat

Det är inte bara stater som är centraliserade. Det är ett fenomen i många riksomfattande organisationer. I den här artikeln i Sydsvenskan (2006-10-26) förklarar t ex Svenska Scoutrådets generalsekreterare Johan Strid på förekommnade anledning att "en eventuell uteslutning [av en scout som t ex utgör ett disciplinärt problem] är regelvidrig, eftersom ett sådant mycket ovanligt beslut måste tas på riksnivå".

Det är ofta samma sak. När något ovanligt sker så förlitar man sig på att Riksnivån är något sorts neutralt eller uppenbart korrekt sätt att lösa problemet på. Det blir då styrning från Stockholm av en företeelse i Skåne, 65 mil bort. (Paraplyorganisationen Svenska Scoutrådet och medlemsorganisationen Svenska Scoutförbundet har sina huvudkontor där, vilket av dem som gäller i detta fallet.) Men det tycker tydligen inte organisationens företrädare i centralsverige är något konstigt. De är tyvärr så vana vid att styra över saker de inte borde styra över.

I just detta fallet visade sig att den lokala scoutklubben istället tillhör KFUK-KFUM:s Scoutförbund som inte har samma organiserade och centraliserade medlemsbegrepp (som t ex Svenska Scoutförbundet).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du ska komma med kritik om detta fall så är det så att jag tror inte att alla distrikt har den kompetensen som efterfrågas.. är du scout? har du varit till alla SSF`s distrikt? sen så håller jag ideologiskt med om att centraliseringen är inte nått att eftersträva men lite pragmatisk får man faktiskt vara ! annars en skojig blogg

Malte Lewan sa...

Tack för ditt svar - alltid bra med kritik av mina åsikter. Så här tänker jag:

Det finns massor med helt lokala föreningar på 10-100 medlemmar i en by eller stad som kan handla om allt möjligt här i livet. De har egna stagar och tar egna beslut om eventuella uteslutningar av sina medlemmar utan att behöva fråga Stockholm.

Vad jag ser på SSF:s hemsida så är Skåne indelat i tre distrikt, ungefär: syd, nordväst och nordöst.
Nog måste Svenska Scoutförbundet med sina 63500 svenska medlemmar ha en hel del vettigt folk i alla fall de tre skånska distrikten? I snitt skulle varje distrikt ha knappt 3000 medlemmar i Skåne. (Fast jag tror alltså egentligen inte att det är nödvändigt att vara många.)

Och KFUK-KFUM verkar ju, vad jag förstår, ha löst det här alldeles utmärkt utan SSF:s idé att en riksorganisation måste tillfrågas i denna typ av ärenden...

För övrigt är jag redan medlem i SSF:s styrelse: http://www.scania.org/ . :-) Jag visste inte den förkortningen kunde betyda något annat!

Anonym sa...

Mmm förstår vad du menar men håller inte riktigt med, stadgarna för SSF är generella för hela organisationen dvs att kår (förening), distrikt och förbund har samma stadgar. Jag kommer från ett distrikt där jag satt som ordförande fram till i höstas där kan jag säga att våran styrelse inte skulle kunna komma med något sådant dels pga bristande kunskap (inte av sakfrågan) men rentformellt och dels pga av risk för jäv, därför tycker ajg att uteslutning bör ske generellt av högre ort. men visst ska man eftersträva lokalföreningens suveränitet men det tycker jag inte gäller i extremfall + att förbundet bör hålla en rak linje genom hela sverige och inte få "avarter"

SSF är även svenska seglar sälskapet. Värre är ju för vårat systerföbund som heter NSF (nykterhetsrörelsens scoutförbund) ;)