fredag, april 27, 2007

Stockholm är "här"

Nu kommer snart SpiderMan 3 på bio. Sydsvenskan kan rapportera att Spindelmannen själv, Tobey Maguire, är i Ryssland. Men också att hjältinnan Kirsten Dunst faktiskt är "här" på besök. När jag läser vidare ser jag att "här" är i Stockholm. Jag konstaterade i förra blogginlägget att Prag är på ungefär samma avstånd som Stockholm. Om hon hade gjort besök i Tjeckiens huvudstad, hade Sydsvenskan då också skrivit att nu var hon "här", till skillnad från sin motspelare som alltså är i Ryssland?

En annons i Metro Skåne vill att vi ska gå på ståupp-komedi. Jamie Kennedy från USA är inbjuden. Det hela äger rum på "China Teatern". Jag har aldrig hört talas om stället och annonsen talar inte om det. Telefonnumret som börjar på 08- ger mig dock en första vägledning. Men man kan tydligen annonsera för ett arrangemang i Stockholm i en skånsk tidning utan att ens behöva nämna att det försigår 650 km bort. Stockholm är ju mentalt allerstädes närvarande.

Inga kommentarer: