söndag, juli 31, 2011

Annie Johansson, den centralistiska kandidaten?

Centerpartiet väljer ny partiledare på riksstämman i Åre 22-25 september. Valet står mellan Annie Johansson, Anna-Karin Hatt och Anders W Jonsson. Det går ganska enkelt att ta reda på vad som skiljer kandidaterna och läsa vad de själva svarat genom rota fram de gamla svaren från i höstas från valpejl.se. Det är intressant läsning:

http://valpejl.se/politiker/16240/Annie_Johansson
http://valpejl.se/politiker/14584/Anna-Karin_Hatt_Altera
http://valpejl.se/politiker/37279/Anders_W_Jonsson

Där kan man t ex se att Annie beskriver sig som "klart till höger" och Anna-Karin och Anders W som "något till höger". Vidare, i sakfrågorna: Annie tycker att det är ett "mycket dåligt förslag" att riva upp FRA-lagen; Anna-Karin och Anders W nöjer sig med att kalla det ett "ganska dåligt förslag". Eller att Anna-Karin och Anders W inte tycker att "upphovsrättsskyddat material från internet ska fritt få laddas ner för eget bruk" till skillnad från Annie, som tycker att det är ett mycket bra förslag.

Man läser att Annie tycker det är ett "ganska bra förslag" att förstatliga den kommunala skolan; Anna-Karin och Anders W tycker att det är ett "mycket dåligt förslag". Annie tycker att ingen kommun ska kunna säga nej till att ta emot flyktingar. Anna-Karin och Anders W håller inte med. Anna-Karin vill avskaffa monarkin. Det vill inte Annie Johansson och Anders W. Annie vill avskaffa alkoholmonopolet; det vill inte Anna-Karin och Anders W.

Eftersom Annie Johansson uttryckt att hon vill förstatliga den kommunala skolan och vill hindra kommuners nuvarande rättighet att säga nej till att ta emot flyktingar, så kan ett eventuellt val av henne till partiledare få mig att slutligen lämna partiet. Då finns det nog inget mer att hämta där för en decentralist och federalist, antar jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att vilja avskaffa monarkin tex är ju ren kommunism. En sådan ledare skulle jag som väljare inte gilla! Så då är Anna-Karin utesluten för min del. Om hon väljs röstar jag aldrig mer på Centerpartiet! Centern skall väl vara ett borgerligt alternativ och då vill jag inte ha en sån ledare!

Att avskaffa Alkoholmonopolet däremot är ett bra förslag som borde drivas hårt! Ju fortare vi kan handla vin öl och sprit i affärerna dessto bättre! Ett avskaffande av alkoholmonopolet kan hjälpa centerpartiet ur väljarkrisen så agera redan nu!

Sommarhälsningar från en väljare

Malte Lewan sa...

Tja, jag är ju aktiv i Republikanska Föreningen Skåne (eller var, till de gjorde om det till "Malmö"), så jag kommer inte från riktigt samma utgångsläge.

Men beträffande alkoholmonopolet håller jag med. Och skillnaderna känns egendomliga när man pendlar då och då mellan västra och östra Öresundsregionen.