söndag, november 12, 2006

Gränsens dagar II

Av Anders NÅ Larsson, gästskribent. Se också min artikel om evenemanget här.

Just nu denna helgen pågår "världens största naboträff", Gränslösa dagar i Helsingør och Helsingborg.

Av denna anledning har Frederiksborgs Amts Avis 2006-11-08 givit ut en särskild "Gränslösa dagar"-sektion som delas ut gratis, där man bl a varit ute på gatan i Helsingør för att fråga folk vad de tycker om "de svenske naboer". Och alla svaren går i samma dur:

Jutta Høy, 74 år: "Når jeg går her i byen, tænker jeg, at jeg er kommet til Sverige."

Gertrud Borberg, 53 år: "Det første jeg tænker på, når jeg ser svenskere her i byen er sprut. Og det, at de går rundt bærende på store kasser øl, synes jeg på en eller anden måde er med til at ødelægge Helsingør som en god by."

Sheryll Iben Forth, 20 år: "Jeg synes svenskerne fylder for meget. Det er for mange af dem herovre. Når man går ned ad gaden er det som om, man er kommet til Sverige. Jeg synes, de er irriterende, og når de går ned ad gaden med deres indkøbsvogne fyldt med øl og sprut og store grupper. Jeg kender dem ikke personligt og synes bare, de er irriterende."


Etc, etc, etc....

Observera att varken namnet Skåne eller den närmaste nabostaden Helsingborg fyra kilometer bort nämns en enda gång - varken i tidningens frågeställning eller i svaren. Det handlar bara om "svenskerne". Skulle även t ex tidningarna skriva om att det finns för mycket folk från Buda i Pest?

Det skrivs inte ett ord i tidningen ifråga om det som förenar: Skånes tusenåriga danska historia och bakgrund eller det faktum att Helsingborg och Helsingør, om det inte vore för tragedien 1658, med stor sannolikhet skulle utgjort en och samma kommun i dag. Under den danska tiden rådde en för hela norra Europa unik torggemenskap mellan städerna. Det är bara fokus på danskt och svenskt, och det som skiljer.

Och för att det inte skall vara lögn, arrangerar IFK Helsingborg i konståkning samma helg, naboträffen till ära, Götalandsmästerskapen (sic!)

Det har varit en rejäl kräftgång i utvecklingen av Skånelandsdebatten sedan slutet av 1990-talet och invigningen av Öresundsbron...

Inga kommentarer: