måndag, mars 05, 2007

MUF Stockholm bränner en skånsk flagga

När MUF Stockholm samlade distriktsstyrelsen nyligen brändes en skånsk flagga, berättar en frilansande nyhetsbyrå, Politikerbloggen, här och här. Nyvalde ordföranden i MUF Stockholm, Daniel Somos, uppgavs vara en av dem som låg bakom flaggbränningen. Alltihop filmades och skickades till Skåne via den interna BBSen. Någon okänd lade ut filmen på Youtube. Flaggbränningen utlöste en proteststorm bland Skånemoderaterna, skriver Politikerbloggen också. Nu har den person som lagt upp filmen tagit ner den igen från sin tidigare plats.

Det finns inte ens en antydan i artikeln till varför MUF Stockholm ville bränna den skånska flaggan. En spontan gissning skulle kunna vara att man tycker skåningarna var kaxiga på något sätt. En annan närliggande skulle kunna vara att man tycker att skåningarna är provocerande med sin nära på självständighetsiver. En ledning kan man få på MUF Skånes blogg där André Assarsson, ordförande i MUF Skåne, skriver (längst ner):

"Ungdomsförbundet valde i helgen [2006-12-02] ny förbundsordförande med styrelse med ett 30-tal skåningar på plats i Sollentuna på förbundsstämman. Vår skånska delegation syntes flitigt med rödgula flaggor och många duktiga var uppe i talarstolen med bra argumentation."

Det har tillkommit lite information i Metro Skåne: "Ungmoderater brände den skånska flaggan" (2007-03-06) och i Politikerbloggen här och här. Det framgår bl a att det finns en tradition av skämtande, men samtidigt att det här tycker medlemmar i MUF Skåne alldeles gått över gränsen, enligt ordföranden i MUF Skåne. Dessutom finns det icke verifierade uppgifter om att händelsen polisanmälts.

Mer nyheter om saken. KvP skriver om "Muf-ordförande eldade upp skånska flaggan" (2007-03-06) och vi får reda på att Daniel Somos nu skriftligen bett MUF Skåne om ursäkt. Marko Huttunen och Raven bloggar mer om saken här respektive här
.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Flaggbränning ledd av MUF-ordf. i Sthlm. ! Han är i olika sammanhang en återkommande förespråkare för attacker på flaggsymboler därför att han anser att de utgör hets mot folkgrupp. Handlingen hos MUF är ju helt klart just hets mot folkgrupp! Kan ej se annat än att denna paradox låser sig totalt med vittgående konsekvenser för alla inblandade och berörda.
Han är ”marketing assistant” -- vad är det han försöker att marknadsföra med sitt extremistiska tilltag?!
Dagen efter meddelas det att händelsen dokumenterad på Youtube har raderats. Faktum kvarstår dock att det har hänt. Man kan fråga sig om det inte är något annat som borde raderas .

Det står t.ex. i Metro om en CUF-fullmäktige som fått sparken för egenmäktigt uppträdande på en fyllefest i samband med Vasaloppet. Samma måste ske med MUF-ordf.. Ut med honom!

Jorma sa...

Mådde riktigt illa när jag läste om ännu en kränkning emot Skåne och dess folk!!!
Hade svårt att kontrollera min ilska när jag skrev om detta på min blogg. Skåneland ligger närmare mitt hjärta än vad Sd någonsin kan eller kommer göra.

/Jorma

Malte Lewan sa...

Jorma, då kanske jag kan få rekommendera att gå ur sd. Jag har i alla fall pekat på deras motsatsförhållande till regionalismen tidigare här...

Jorma sa...

Jag är inte medlem i partiet då jag tyvärr fått parkeringsböter på 80-talet,och vi vet ju båda hur media vinklar sådant ;-)
Jag har kollat upp hur både riksdagspartierna och dom största partierna utanför riksdagen står i Skånefrågan. Och jag kan inte hitta något som skiljer deras ställningstagande åt i nån större omfattning. Tvärtom så ser man att dom partier som tidigare har stått för skånskt egenstyrande tex ,nu är dess största motståndare. Och Skåningarna får ju inte ens status som egen folkgrupp trots historian och det egna språket. Tvärtom så pladeras det för att Skånska språket nu är en utav dom svenska dialekterna. Detta inkluderar även Centerns hållning. Än i dag så är tolkningen på Kung Kristian en "tyrann" i skolbarnens historieböcker i Skåne! Och detta ställer sig samtliga riksdagspartier bakom...sorgligt!!!
Turligt nog så är jag ur resandesläkte så jag har ju både ett språk och tillhör en folkgrupp.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Malte Lewan sa...

Jag var tvungen att ta bort en kommentar för jag vet inte fullt ut mitt ansvar för vad folk skriver om andra - i detta fallet om de ansvariga för flaggbränningen - som skulle kunna uppfattas som ett hot...

Jorma sa...

Ja något om att ta ut hämd mm tillhör inte en civiliserad kultur och samhälle, fast det gör ju inte flaggbränning heller. Vi har ett civiliserat samhälle där lag och förordning gäller. Och finns det ingen lag om skändning utav flagga så räcker det gott med att dom skyldiga får stå till svars i media, samt skämmas ordentligt. Jag skulle velat se vad som hänt om det varit den samiska eller dom resandes flagga som skändats?
Då hade detta skamliga tillgrepp varit förstastoff på alla nyheter!!

Anonym sa...

Killen att omgående avlägsnas från partiet efter en sådan grov extremistisk handling!

Anonym sa...

Det finns alternativ att rösta på t.ex. Skånefederalisterna , grundat av Malte.

Anonym sa...

Bra förslag Jens, och så kan det bli om Mod.-ledningen ignorerar det inträffade.