torsdag, november 09, 2006

Huvudfokus för Lunds turistbyrå: Dalarna

Så, nu är slutligen alla spår av Skåne och Lund borta från Lunds turistinformations skyltfönster. Nu handlar det 100 % antingen om Sverige i allmänhet eller specifika delar utanför Skåne.

Jag brukar ju följa hur det ser ut utanför Lunds turistbyrå. Jag har också en gång skickat ett brev, men de svarade inte. Jag har också skrivit en insändare med riksdagsman Johan Linander (c), men vi fick ingen reaktion. Se nedan.*)

Det senaste i skyltfönstret är: en svensk flagga, en servett som det står "Swedish design" på, en kopp med svenska färger, rikskrona och älg (!), en älg i pepparkaksform, två dalahästar, samt två chokladaskar "Dalecarlia" (Dalarna) med dalahästar på. That's it, folks. Så marknadsförs Lund till turister.


*) Insändaren från 16 augusti 2005:

Skånska dagbladet
Lund
Lokal debatt

Låt Lund synas!

Juli och augusti är framförallt tiden då turister kommer till Lund. För att fler turister ska hitta till staden så vill vi inför nästa år ha en ny inriktning på stadens marknadsföring.
Vi menar att Lunds kommun bör marknadsföra sig med två utgångspunkter. Det ena är Lunds placering i Skåne och i centrum av Öresundsregionen, och det andra är Lunds kulturhistoriska arv som bland annat Danmarks huvudstad och senare regionalt historiskt centrum. Den som idag går förbi Lunds Turistbyrå ser att mottot dessvärre tycks vara ”Lund - Yet Another Part of Sweden” med blågul flagga, dalahästar och älgtema mot gatan.
Vi tycker att Turistbyrån bör flyttas till betydligt större lokaler och ha en framförallt lokal och regional framtoning. Turistbyrån bör också ha längre öppettider än idag för att informera turister om det unika Lund och Skåne. Den ska fungera som stadens ansikte utåt och som serviceinrättning under väsentliga delar av dygnet, vardag som helg. Turister ska alltid känna sig välkomna.
Vi önskar också fler minnesplaketter som beskriver historiska händelser som skett i staden. Det gäller inte bara var kända människor bott utan också händelser som inträffat på gator och torg. Det krävs ett nytänkande kring Lund i många frågor. Turism och marknadsföring är en av de viktigare av dessa frågor. Låt Lund synas med självförtroende!

Johan Linander, riksdagsledamot för Centerpartiet
Malte Lewan, ledamot i Centerpartiet i Lunds styrelse

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Lunds mottagande av turister är rent ut sagt uselt. De där dalahästarna ligger på gränsen mellan skämt och oförskämdhet.

Nog ska det kunna bli ändring på detta efter maktskiftet i kommunen?